vineri, 20 mai 2011

Ce este monitorul

Monitorul este un periferic (dispozitiv periferic) de iesire pentru afisare grafica luminoasa de date si imagini, folosit uzual in instalatii de telecomunicatie si in tehnica prelucrarii datelor. Datele sunt reprezentate prin caractere si simboluri. Un monitor este constructiv la origine un televizor fara partea de receptie a semnalelor TV de antena.

Domenii de aplicatie

Se foloseste in circuitele inchise de televiziune, de exemplu pe aeropoarte (pentru a supraveghea diverse zone de la departare), si de aceea nu are nevoie sa recepteze sau sa prelucreze semnale din reteaua de TV. in asemenea cazuri semnalele video vin prin fir direct de la camerele de luat vederi din cadrul unui circuit inchis.
Tot monitor se numesc si unele difuzoare de supraveghere si control suplimentare.


Cu timpul, prin extensie, monitor (numit si ecran, display, iar uneori si aparat video) a fost numit si echipamentul periferic al calculatorului cu ajutorul caruia se afiseaza informatiile si se realizeaza complementar cu tastatura comanda si/sau comunicarea intre utilizator si calculator. in acest caz monitorul este considerat o interfata grafica a utilizatorului, Graphic User Interface sau GUI).

Primele monitoare puteau afisa doar informatia de tip text si doar in 2 culori (verde, rosu sau galben pe fond negru, precum si negru pe fond gri sau alb), spre deosebire de cele actuale care pot afisa imagini miscatoare cu miliarde de tonuri de culori.

Dimensiuni ale diagonalei

Initial, dimensiunile diagonale ale tuburilor folosite erau mici: 8, 9, 10, 12, 14, 15 toli. in prezent, valorile uzuale ale monitoarelor de tip CRT (cu tub electronic) sunt de 15, 17, 19, 20, 21, 22, 24 sau si 27 de toli.
Marimea suprafatiala a unui ecran este determinata frecvent de distanta dintre doua colturi opuse ale acestuia.

Este insa o problema, ca metoda de masurare nu face deosebire intre formele geometrice exacte ale monitoarelor cu marimi de diagonala identice, in sensul ca suprafata determinata de o diagonala scade (in raport cu cele patrate), cu cat ecranele devin mai dreptunghiulare. Spre exemplu, un monitor 4:3 21" are o suprafata de ~211 toli patrati, in timp ce unul 16:9 21" are o suprafata de numai ~188 toli patrati.

Aceasta metoda de masurare, relativ imprecisa, dateaza din vremea primelor versiuni ale televizorului CRT cand tuburile rotunde erau in frecventa utilizare. Acestea aveau o singura dimensiune care descria marimea ecranului. Cand tuburile rotunde erau folosite pentru a afisa imagini dreptunghiulare, marimea diagonalei era echivalenta cu diametrul tubului.

Tehnologii realizatoare de imagine

Asemenea televizorului, exista multe tehnologii hardware pentru afisarea informatiilor generate de computer:
Ecran cu cristale lichide (Liquid Cristal Diode, LCD). Ecranele de tip Thin Film Transistor, TFT sunt cele mai raspandite pentru computerele noi.

LCD pasiv produce contrast slab, timp de raspuns inalt si alte defecte de imagine. A fost folosit in majoritatea calculatoarelor portabile pana in mijlocul anilor `90.

LCD TFT reda imaginea cu o calitate mult mai buna. Aproape toate LCD-urile moderne sunt TFT.
Tub catodic (Cathode Ray Tube, CRT).

Ecrane cu plasma.
Proiectoarele video folosesc CRT, LCD, DLP, LCoS sau alte tehnologii pentru a trimite lumina prin aer pe suprafata unui ecran de proiectie, ca la cinema.

Masuratori de performanta

Parametrii de performanta ai unui monitor sunt:
Luminozitatea, masurata in candele pe metru patrat (cd/m²).
Marimea imaginii vizualizabile, masurata diagonal. Pentru CRT-uri, marimea este, de obicei, cu un tol mai mica decat tubul.

Rezolutia ecranului, numarul de pixeli (puncte informationale alb/negru) ce pot fi afisati pe fiecare dimensiune.
Distanta dintre subpixeli de aceeasi culoare, masurata in milimetri. Cu cat aceasta distanta este mai mica, cu atat mai ascutita va fi imaginea.

Rata de reimprospatare descrie numarul de iluminari ale ecranului, intr-o secunda. Rata maxima de reimprospatare este limitata de timpul de raspuns.

Timpul de raspuns, timpul necesar unui pixel sa treaca din starea activa (negru), in starea inactiva (alb) si in cea activa, din nou (negru). Este masurat in milisecunde (ms).

Raportul de contrast este raportul dintre luminozitatea celei mai stralucitoare culori (alb) si a celei mai intunecate culori (negru), pe care ecranul este capabil sa le produca.

Consumul de putere (energie), masurat in wati.

Raportul de aspect, lungimea orizontala comparata cu cea verticala, e.g. 4:3 este raportul standard de aspect, un ecran cu lungimea de 1024 de pixeli, va avea inaltimea de 768 de pixeli. Un ecran widescreen poate avea raportul de aspect 16:9, un ecran cu lungimea de 1024 de pixeli, va avea inaltimea de 576 de pixeli.

Unghiul de vizualizare, capacitatea ecranului de a fi privit (neperpendicular) de la un unghi diferit de 90°, fara a surveni o degradare excesiva a imaginii, masurat in grade, orizontal si vertical.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu